東京キヤビン-Music Entertainment News

音楽エンタメ動画ブログ-オモシロと感動だけ。

東京キャビン

ファンメイドアニメ版「南島」歌・Gary Ng (原曲「東風」) - AMV "South Island" in Cantonese based on Tong Poo

   

”海~のゆーれー♪"の原作アニメSAKUGAがあまりにも神々しいので…あくまで非営利のfan-made AMVとして作成させていただきました。わたしは歌を作っただけです。(メロディは坂本先生です。)SAKUGAの権利をお持ちの神さまからご連絡をいただければ、光速で対応いたします。

I made an fan-made AMV based on the fantastic movie "Children of the Sea." I have nothing but song's right (not melody's right held by Mr. Sakamoto). O, God of copyrights , once I've got your notice, I'll process accordingly at the speed of light.

歌はゲイリーJai(ちゃん)です。

Fan-made AMV-南島 /South Island 廣東話 ("Tong Poo" by Ryuichi Sakamoto), Cantonese Lyrics & arr. Gary Ng

https://youtu.be/GLWGWv8aH9c

Fan-made AMV-南島 /South Island 廣東話 ("Tong Poo" by Ryuichi Sakamoto), Cantonese Lyrics & arr. Gary Ng
2021/05/19

ポイント:

  • 亜沙美さんのMVアニメ版に『海獣の子供』マシマシにしました
  • 『海獣』がっつり入れてYouTubeに2度却下されました
  • 全体に8mm/スーパーエイト風にしてみました
  • そんでもって”いっちゃってるシーン”は原作のシネマスコープ(アスペクト比2.35:1)そのままとしました 

Keys:

  • Beefed up "Spirits of the Sea" from the Japanese AMV version sung by Asami
  • Turned down twice by YouTube Check because of the straight movie scene
  • Formatted in the 8mm/Super 8 style
  • Other than the 8 style, I followed the original movies' cinemascope (aspect ratio: 2.35:1) 

アスペクト比による効果についてはこちらの動画をどうぞ。 あんまり意識してなかったけど、映画製作ではちゃんと使い分けているのですね。最近だとインスタ用の比率1:1とか、スマホ縦画面の9:16というのも親しみ深いです。
You can learn the effects generated by aspect ratios, which is a fundamental movie magic. Todays, we are familiar with 1:1 for Instagram and 9:16 for smartphone vertical shots.   

アスペクト比でシーンを操る術 Aspect Ratios Talk

https://youtu.be/BdPsyLtlamM

Aspect Ratios | Tomorrow's Filmmakers 520,712 回視聴•2018/11/16
Tomorrows Filmmakers チャンネル登録者数 19.4万人

YouTube Studioのドキドキ著作権チェック Copyright Check by YouTube Studio

今年3月から始まった動画アップロード時の著作権チェック。確かに「チェック」という項目に3分くらいかかります。これ、結構ドキドキします。

YouTube Studio this March launched a new feature "Checks" which examines whether your video has any problem in terms of copyright before uploading. The Checks-time takes a few minutes, which is somewhat thrilling.  

え?おまえの動画、なんで通ってんの?ってまあここだけの話ですが、2度ほど大幅訂正の上、アップにこぎつけました。原作アニメの貼り付けそのまんまはダメだけど、編集である程度回避できているようです。まあ、あとから「ダメ、絶対!」って言われるよりいいかなと思います。もちろん、「事前チェックOK=許可」ではないので、そのあと権利者から連絡はいればアウトです。ただ、このあたりのさじ加減は繰り返しになりますが、権利者の態度にもよるようです。

Wait! Why is your AMV OK?  No problem with it?  Well, I had to drastically modify it twice in order to "pass" the checking. You cannot just copy and paste the animation movie, but it seems alright after some editing. Of course, that does not mean you are "quite right" on the copyright. The previous check does not mean "permission" from the right holder. You might get a warning later. That said, the use of right seems to differ depending on the holder.  

だって、”AMV 2021”ってYouTubeで検索すると山ほどAMVが出てきていて、それらは一応チェックを通ったことになっているのですから、まあ、みんな”上手いこと”やっているのでしょう。

With keyword "AMV 2021," you can hit numerous AMVs, which "passed" the new Checks feature.  So, that's that.


曲利用についての著作権は? What about music rights?

わたしが作っている替え歌は、基本「著作権侵害」でありマネタイズはできないが、動画は消さないでもよろしい。つまり、「広告料は権利者がもってゆくよ」というのがほとんどなのです。しかし中には寛大なことに「制限なし」というのもあります。その寛大な権利者を列挙してみましょう。

Songs I made are basically "infringing copyright." So I cannot monetize it, but there is no need to delete them.  That is, "money goes to the copyright holder" in most of the cases. However, some generous right holder does "not impose any restriction." Who are such god-like right holders?

男気を見せる「制限なし」 Big-hearted! No ristriction cases 

坂本龍一「東風」"Tong Poo" by Ryuichi Sakamoto←さすが教授太っ腹! 
Ku-Wa de MOMPE「Stranger to the City」←さすが貴さん太っ腹!
川井憲次「イップ・マンのテーマ曲」"Ip Man Theme" by Kenji Kawai←さすがカーイさん太っ腹!

「著作権侵害」だが放置(カッコ内は権利者の代理)Copyright-infringement-but-U-R-OK cases (coptright holder in parentheses)

梅林茂「夢二のテーマ」"Yumeji's Theme" by Shigeru Umebayashi (Wise Music Group)
神聖かまってちゃん「僕の戦争」"My War" by Shinseikamattechan (Production IG)
King Gnu 「白日」 "Hakujitsu" ( Muserk Rights Management)
(MuserkはJASRACと組んだ米著作権管理事業者)Muserk is a U.S. copywritght management firm tied up with JASRAC

プレスリリース - 日本音楽著作権協会(JASRAC)


Alichia Keys - Time Machine  (SME)
Justin Bieber - Yummy     (UMG)
Billie Eillish - Bad Guy     (UMG)

番外編 : CC 動画使用に問題? Problem with Creative Commons? 

久保田利伸「LA・LA・LA LOVE SONG」動画に問題?

*クリエイティブコモンズの動画なので問題なし→Iてする→翌日解決した

I used CC video for MV for my song called "Coconara LA LOVE Song" based on  "LA・LA・LA LOVE SONG" by Toshinobu Kubota, but YouTube pointed out the movie belonged to someone. >> I  made an "Objection!" >> Resolved next day 

オブジェクション(意義あり!)・ファンク」逆転裁判 Objection Funk by Ace Attorney

https://youtu.be/vDMwDT6BhhE

Objection Funk 7,993,057 回視聴•2019/02/26 iteachvader チャンネル登録者数 7.03万人

こういうタイプのミックス、真的(まじ)やってみたい。とりあえず、freeトラックに切り取ったフレーズをのせれば…できるよね?←できねーよ!ばーか!

I really fell like to try this kind of mix. All you should do is to add cut-out phrases on a free track...right? <<No, you fool! 

tokyocabin 様

お客様の異議申し立てを確認した後、ONErpm Mexico さんは YouTube 動画への著作権侵害の申し立てを撤回するとの結論に達しました。

動画のタイトル: "「coconara la love song ココナラ・ラ・ラブソング」曲:久保田利伸『LA・LA・LA LOVE SONG』、作詞:まほうのうどん、歌:SABOTEN & Asami"

- YouTube チーム


つづく
To Be Continued 

関連動画 Related Articles

---------------
tokyocabin